Lyche | Åsdam | Heiberg

Lyche | Åsdam | Heiberg

 

17. april – 23. mai

KUNSTHALLEN: JOSEFINE LYCHE – ABSOLUTE ALT. VOL. 2
UTOMHUS: KNUT ÅSDAM – MOBIL EGRESS
TÅRNET: ODD FREDRIK HEIBERG – TBA

 

JOSEFINE LYCHE – ABSOLUTE ALT. VOL. 2
I kjernen av mitt arbeid er en pågående utforskning av esoteriske konsepter, og vår evige jakt på alternative virkelighetsforståelser. Jeg utforsker kunstens forbindelser til det okkulte og til forskjellige esoteriske tradisjoner og filosofier. Mine installasjoner fungerer både som magiske sigils/tegn og bevissthetsendrende meditasjoner, men også som en introduksjon til hermeneutisk filosofier og metoder, for å presentere en esoterisk tankegang for betrakteren. Det er viktig at kunst kan være en mental frisone, som gir tid og rom for kontemplasjon og ettertanke. Den kunstneriske arenaen er derfor spesielt godt egnet for utforskning av drømmer og visjoner om den mystiske siden av tilværelsen.

– Josefine Lyche –

Josefine Lyche (f. 1973) er blant de mest markante norske kunstnerne på 00-tallet. Etter endt utdanning fra Kunstakademiet i Oslo i 2004 kom det definitive gjennombruddet ved deltakelse på Carnegie Art Award i 2006. Siden har Lyche vært meget aktiv både gjennom egne utstillinger, en rekke gruppeutstillinger og som kurator. Lyche driver for tiden galleriet LYNX i Oslo. I 2011/12 mottok Lyche Skien kommunes kunstnerstipend sammen med Henrik Pask.

KNUT ÅSDAM – MOBIL EGRESS
Egress er Knut Åsdams fiksjonsfilm fra en bensinstasjon i utkanten av Oslo. Filmen forteller om en ung kvinne som jobber på bensinstasjonen, som her er sett som bunnen av oljeindustriens enorme økonomiske stige. Hun håndterer arbeidssituasjonen med selvstendighet og stahet, i en verden i stor forandring. Filmen viser forholdet mellom kontroll og selvstendighet, og arbeid og klasse, men den er også en poetisk film om sosial usikkerhet i byens grenseland. Her vises samfunnets psykologisk bakside og kostnadene av hverdagen innen industrien som sørger for Norges stabilitet. Filmen er en eksperimentell fiksjon bygget på et dokumentarisk materiale, og blander omgivelser og karakterfortelling for å snakke om dagens samfunn.
Mobil Egress var våren 2015 en del av utstillingen Krigens skygge. Politisk kunst i Norge 1914 – 2014, kuratert av Kari Brandtzæg, på Kunstneres hus i Oslo. I 2015/2016 er filmen på turné i Norge i samarbeid med KORO – Kunst i offentlig rom.

Knut Åsdam (f. 1968) er billedkunstner og bosatt i Oslo. Han arbeider med video, lyd, foto og arkitektoniske installasjoner og har deltatt på en rekke utstillinger i inn- og utland. Åsdam representerte Norge i den nordiske paviljongen på Venezia-biennalen og på Melbourne-biennalen i 1999. Åsdam har stilt ut internasjonalt siden 1998, som for eksempel i New Yorks PS1, Tate Britain, Kunsthalle Bern, Istanbul Biennial, Museum of Contemporary Art, Moderna museet i Stockholm, samt Musee d’Art Moderne de la Ville de Paris.

Odd Fredrik Heiberg (f. 1965) er billedkunstner bosatt i Skien. Heiberg er en prosjekt- og situasjonsorientert kunstner som jobber med svært ulike medier i de forskjellige kunstverkene sine. Kunstneren er opptatt av situasjonen kunstverket oppleves i, og benytter seg av det formspråk som passer til denne situasjonen. Gjennom årene har dette resultert i alt fra maskininstallasjoner, videokunst og skulpturer, til verk utført i mer klassiske disipliner som maleri, tegning og grafikk.